Тема. Еволюція образу головного героя казки О.Уайльда «Хлопчик-Зірка». Основний конфлікт казки. Символічний зміст назви
Мета:
навчальна:формувати вміння учнів характеризувати казкових персонажів; переказувати окремі фрагменти казки; сприяти усвідомленню символічного змісту казки.
розвивальна: розвивати навички аналізу літературної казки, характеристики образів, уміння розв’язувати проблемні питання, висловлювати свої думки та враження, розвивати образне та логічне мислення, творчу уяву школярів;
виховна: виховувати любов і повагу до рідних та близьких, до всього живого в цілому.
Обладнання: мультимедійне обладнання, фрагменти фільма, презентація, ілюстрації, епіграф до уроку, роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Епіграф уроку:
Серце матері – глибока прірва,
На дні якої ви завжди знайдете прощення.
Оноре де Бальзак
І.Організаційний момент
1.Чи все необхідне до уроку приготували?
Голову – щоб думати,
Вуха – щоб слухати,
Очі – щоб усе бачити,
Руки – щоб їх піднімати,
Серце – щоб усе відчувати й сприймати.
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
У подорож з вами підемо,
В країну казок попадемо.
Хочу, щоб казку послухали ви.
Нехай підкрадеться до самого серця,
І зародиться в ньому зерно доброти.
Любі діти!
У наш клас завітали гості щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей усмішкою й миром.
Невипадково гості завітали на наш урок. Адже, Оскар Уайльд писав : «Мої казки призначені для дорослих дітей від 18 до 80 .» Спитаєте, чому так. Відповідь проста: в своїх казках автор порушує досить серйозні дорослі проблеми: боротьба добра і зла, гріх та його спокута, краса і потворність, краса зовнішня і внутрішня.
ІІ.Актуалізація опорних знань
Перевіримо, чи всі ви знаєте зміст казки О.Уальда «Хлопчик-Зірка».
І.Літературна гра «Вірю – не вірю»
1.Лісоруби знайшли у лісі горщик із золотом.
2.Хлопчик-Зірка сам завітав до оселі Дроворуба.
3.Хлопчик-Зірка ображав усіх, кого зустрічав на своєму шляху.
4.Хлопчик-Зірка з великою радістю вперше зустрівся із своєю рідною матір’ю.
5.Чаклун давав Хлопчику-Зірці смачні млинці.
6.Прокажений виявився батьком Хлопчика-Зірки.
7.Коли хлопець проходив через міську браму, варта шанобливо вклонялась йому.
8.До Хлопчика-Зірки ніколи не повернулась краса.
9.Хлопчик-Зірка став королем і керував справедливо і милосердно.
10.Про сім’ю Дроворуба молодий король зовсім забув.
ІІ.Літературна гра-загадка «Впізнай героя за його реплікою про інших»
1.«Хіба в будинку, де панує черстве серце, немає холодного вітру.» (Лісоруб)
2.«Кожна комаха рідна тобі, не шкодь їй. Дикі птахи мають свободу. Не лови їх заради власного задоволення. Бог створив сліпцями черв’яка й крота, і кожен з них має своє призначення.» (Священик)
3.«Ти, дійсно, безсердечний і не знаєш жалю. Яке зло зробила тобі ця жінка, що ти так до неї ставишся.» (Дроворуб)
4.«Ти такий гидкий, як жаба, і бридкий, як гадюка. Забирайся звідси, бо ми не стерпимо, якщо ти не будеш гратися з нами. (Товариші)
5.«Це твій батько, якому ти допомагав.» (Королева)
ІІІ.«Чарівна скринька». Покладіть до скриньки ті речі, які згадуються у казці
ІІІ.Оголошення теми, мети та завдань уроку
Отже, ми сьогодні продовжуємо працювати над чудовою казкою О.Уальда «Хлопчик-Зірка». Простежимо з вами за еволюцією головного героя.
Ви знаєте, що означає термін еволюція? Еволюція – це зміни, які сталися з головним героєм.
ІY. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу
1.Слово вчителя
Якось двоє бідних Дроворубів верталися додому, пробираючись крізь великий сосновий ліс. Була зимова ніч, стояв пекучий мороз. Сніг товстою ковдрою покривав землю і гілля дерев: тоненьке галуззя тріщало від морозу обабіч дороги, якою йшли Дроворуби. Земля виходить заміж і одягла весільну сукню. Гірський водоспад нерухомо застиг у повітрі, бо Цариця-крига поцілувала його. І ось в той час трапилася дивна річ. З небес упала дуже яскрава й красива зірка. Вона зісковзнула з неба і опустилася за верби. Дроворуби кинулися шукати горщик золота, але в золотому полотні, розшитому зірками, спала маленька дитина. Це був Хлопчик-Зірка. (На фоні презентації зими)
2.«Мозковий штурм»
1Скажіть, будь ласка, які асоціації у вас викликає слово «зірка»?
2.Як ви гадаєте, чому Хлопчик-Зірка народився саме взимку?
3.Хлопчик-Зірка виховувався в сім’ї Дроворуба, але дітей Дроворуба та дітей односельців він зневажав. Чому?
4.Знайдіть в підручнику і зачитайте його портрет.
5.Які риси характеру притаманні цьому хлопчику?
6.Чому автор порівнює Хлопчика-Зірку з квітами? Що вони означають?
Фіалка – символ скорботи і печалі.
Червона квітка – краса.
Нарцис – самозакоханість, егоїзм.
7.Чому ж О.Уайльд двічі порівнює Хлопчика-Зірку з нарцисом.
Коротко розказати легенду про Нарциса. (підготовлений учень)
4.Бесіда
1.Переконуємось, що Хлопчик-Зірка мав зовнішню красу. Чи можемо ми стверджувати, що він мав і внутрішню красу. З чого ми судимо?
2.Чи принесла краса йому щастя?
3.Який найбільший гріх зробив Хлопчик-Зірка?
Перегляд відео фрагменту. (Зустріч з матір’ю)
4.Чому Хлопчик-Зірка втратив свою красу?
5.Які риси характеру підтверджує даний епізод? (жорстокість, безсердечність) 5.«Асоціативний кущ» до образу Хлопчика-Зірки.
.Яке рішення приймає хлопчик?
6.Слово вчителя.
Три роки мандрував Хлопчик-Зірка світом, але нічого не чув про жебрачку. Йому часто здавалось, що бачить її на дорозі перед собою. Тоді він кликав і біг за нею, доки гострим камінням не поранив ноги. Він не міг наздогнати її, але ті, хто жив неподалік від того місця, де хлопчик її бачив, заперечували, що коли-небудь бачили когось схожого на неї, і сміялися з його горя. (На фоні фрагменту).
7.Бесіда
1.Чому і Кріт, і Коноплянка, і Білочка відмовилися допомогти Хлопчику-Зірці? Невже вони теж мають «черстве» серце?
2.Що вперше в своєму житті робить Хлопчик-Зірка? (Просить вибачення у божих створінь).
8.На дошці створюється ланцюжок добрих вчинків головного героя.
*Просить вибачення у тварин
*рятує зайця з мисливської пастки
*віддає три золоті монети прокаженому
* просить прощення в жебрачки
*обнімає коліна прокаженого
*знаходить своїх батьків
*посилає подарунки Дроворубові та його дружині
9.Бесіда
1.Чи змінюєься наш герой?
2.Які нові риси характеру притаманні Хлопчику-Зірці?
Чуйний, співчутливий, справедливий, милосердний, вдячний, добрий.
3.Скажіть, будь ласка, чи заслуговує наш персонаж на прощення?
Зачитайте сцену зустрічі з батьками.
4.Подумайте і скажіть, який основний конфлікт казки?
Мабуть, лише в казці ми можемо побачити, як герой миттєво із жорстокого, потворного перетворюється на красивого, доброго і справедливого. На жаль, у житті таке трапляється досить рідко. Тому я вас закликаю творити лише добро, задумуватись над наслідками своїх вчинків
10.Складання асоціативного куща до образу Хлопчика-Зірки
11.Проблемне питання
Чому казка має таку назву?
12.А зараз звернімося до нашого епіграфа. «Синтез думок»
Як ви розумієте слова відомого французького письменника Оноре де Бальзака?
У кожної матері – велике серце, яке з часом стає глибокою прірвою. Який би ганебний вчинок не зробила дитина, мама завжди її пробачить. Саме мама подарувала вам життя, щоночі схилялась над вашою колискою, дарувала перші звуки колискової, музика її пісні переливалась у вашу кровинку. Пестливі та лагідні мамині руки, її ніжний голос були вашою першою втіхою.
11.Складемо паспорт-характеристику Хлопчика-Зірки
Ім’я Хлопчик-Зірка
Вік 10 років
Зовнішність Гарний, потворний, гарний
Сім’я Прийомна –Дроворуба, рідна –Короля
Основні риси характеру Жорстокий, егоїстичний;
Добрий, милосердний.
Основні пригоди Пошук матері, випробування Чаклуна
12.Складання сенкану
Сенкан Сенкан
Хлопчик-Зірка Хлопчик-Зірка
Самозакоханий, гарний Співчутливий, вдячний
Командує, знищує, зневажає Допомагає, співчуває, шанує
Має «затверділе» серце Керує справедливо й милосердно державою
Егоїст Володар
13.Розгадування кросфорда-зірки.
1.Хто закликав Хлопчика-Зірку творити добро? (Священик)
2. За допомогою чого Чаклун відкривав двері свого замка? (Перстень)
2.Де були заховані монети? ()
3. Хто не пустив Хлопчика-Зірку в місто? (Вартовий)
4. Хто викрав Хлопчика-Зірку одразу після народження? (Розбійник)
5.Яке ім’я автора казки? (Оскар)
14.Зоряна година
З назви казки скласти якомога більше слів
V.Підведення підсумків уроку
«Ти мені – я тобі». (задають один одному запитання)
Виставлення оцінок.
З’ясування настрою дітей за допомогою смайликів.
Домашнє завдання. Прочитати японську казку «Жабка
Додаток
Легенда про Нарцис
У далекі, далекі часи, у балтійського бога Кеффіса народився син Нарцис. Нарцис славився своєю красою, якою не володів будь-який інший юнак. Але Нарцису було заборонено бачити своє відображення, інакше юнакові судилося померти. Одного разу німфа Ехо побачила і одразу покохала Нарциса. Але юнак не звертав на Ехо ніякої уваги. Від нерозділеного кохання німфа померла і прокляла Нарциса: «Хай не відповість Нарцису взаємністю той, кого він полюбить». Так, повертаючись з полювання Нарцис, втомлений і змучений спрагою він вирішив зупинитися і випити води з чистого і спокійного ставка. Нахилившись до джерела, Нарцис вперше в житті побачив своє відображення і закохався сам у себе. І незабаром зачах від любові. На місці, де помер прекрасний юнак, виросла прекрасна квітка нарцис.