Пам'ятки - поради учням
щодо складання державної підсумкової атестації
До складання
- Підготуйте своє робоче місце вдома: приберіть з робочого столу все зайве, зручно розмістіть потрібні програми, навчальні посібники, зошити, папір, річки, олівці тощо.
- Складіть план підготовки до державної підсумкової атестації на кожний день, чітко визначте обсяг матеріалу, який ви вивчатимете (розділ, тема, тощо).
- Під час підготовки до державної підсумкової атестації з будь-якого навчального матеріалу структуруйте матеріал за допомогою планів, схем. Робіть це у письмовому вигляді. Адже досить часто буває так: вам здається, що ви все знаєте, пам'ятаєте, а коли почнете відповідати - ваша відповідь виходить уривчастою, фрагментарною.
- Перегляньте спочатку весь матеріал і раціонально сплануйте його вивчення: наприклад, якщо потрібно вивчити 100 питань за 4 дні, то у перші два дні вивчіть 70% усього обсягу, третього дня - решту питань, четвертого дня - повторіть вивчене. При цьому складні питання чергуйте з простішими.
- Розпочніть заняття з найважчого матеріалу, який знаєте найгірше. Якщо не можете щось згадати, запишіть на аркуші запитання, які ви можете поставити учителю під час консультації.
- Намагайтеся зрозуміти матеріал, що вивчаєте, а не механічно його запам'ятовувати.
- Не вивчайте новий матеріал безпосередньо перед державною підсумковою атестацією, робіть це заздалегідь.
- Пам'ятайте, що інформація, одержана на консультації перед державною підсумковою атестацією, буде корисною для вас.
- Не забудьте під час консультації поставити педагогу ті запитання, які вас найбільше хвилюють.
- Робіть шпаргалки за бажанням, це сприяє закріпленню знань, однак пам'ятайте, що користуватися ними під час державної підсумкової атестації не можна.
- Проговоріть батькам плани своїх відповідей на запитання.
- Повторіть плани відповідей на запитання напередодні державної підсумкової атестації, акцентуйте увагу на найважчих.
- Не забудьте прийти на консультацію.
- Відпочиньте за два-три дні до державної підсумкової атестації.
- Ляжте раніше спати напередодні державної підсумкової атестації, а ранок у жодному разі не розпочинайте «зубрінням».
- Чергуйте заняття і відпочинок під час усього періоду підготовки до державної підсумкової атестації.
- Не думайте про те, що не впораєтесь із завданням, навпаки, подумки уявляйте собі картину успіху.
- Прийдіть на державну підсумкову атестацію завчасно.
Під час складання
Усної державної підсумкової атестації:
- Візьміть білет, назвіть його номер.
- Сядьте на місце, заспокойтеся.
- Прочитайте завдання.
- Зосередьтесь і спробуйте зрозуміти зміст завдань.
- Складіть детальний план відповіді, запишіть важливі визначення, формули, схеми.
- Готуючи конспект відповіді, не намагайтеся записати все слово в слово. Відшліфуйте і зафіксуйте першу фразу своєї відповіді, яка має бути змістовно і стилістично бездоганною.
- Пам'ятайте, що таблиці, плакати тощо, що є у вашому розпорядженні під час державної підсумкової атестації, — це ваші помічники, тому що у них міститься значна частина інформації, необхідної для відповіді.
- Починайте відповідь з оголошення її плану. У цьому випадку екзаменатор з перших хвилин оцінить не тільки коло питань, що ви будете розглядати, а й вашу здатність логічно мислити та грамотно будувати відповідь.
- Висловлюйтеся логічно.
- Супроводжуйте відповідь узагальненнями, викладом закономірностей.
- Тримайтеся впевнено, відповідайте чітко, але неголосно.
- Намагайтеся, щоб ваша відповідь на кожне питання тривала не більше 5-7 хвилин.
- Не виправдовуйтеся, якщо ви допустили у відповіді неточність. Проаналізуйте свою помилку, спробуйте показати екзаменаторам, що ця помилка випадкова і надалі ви її не допустите. Будьте спокійними. У такій ситуації лише ясність і чіткість вашого мислення допоможуть спростувати негативний ефект помилки.
- Не хвилюйтеся, якщо не знаєте, як відповісти на запитання, спробуйте зібратися з думками. Згадайте все, що стосується даної теми.
- Не говоріть відразу, що не можете відповісти на запитання, це відчуття може бути помилковим.
Письмової державної підсумкової атестації:
- Не сподівайтеся на допомогу екзаменатора, якщо вам не зрозумілий текст завдання. Екзаменатор має право давати пояснення, якщо текст завдання погано надрукований.
- Почніть розв'язувати найлегше, на вашу думку, завдання. Заплутана умова ще не говорить про складність завдання. Зберіться з думками та починайте працювати. У вас усе вийде!
- Не зациклюйтеся на тому завданні, яку не можете розв'язати, спробуйте розв'язати інше. Можливо, успіх розв'язання легшого завдання додасть вам упевненості, і ви зможете впоратися зі складнішим.
n Будьте уважними, запам'ятайте вказівки учителя щодо підписання роботи, заповнення певних бланків (якщо це необхідно) та виконання завдань.
n Сконцентруйтеся після організаційних моментів - для вас тепер є лише текст завдань і час для їх виконання.
n Прочитайте завдання двічі і обов'язково до кінця, зрозумійте, що від вас вимагається.
n Не поспішайте, оскільки можете неправильно зрозуміти умови завдань.
n Думайте лише про виконання того завдання, яке виконуєте, а не всіх відразу.
n Перевірте виконане завдання.
n Прислухайтеся до своєї інтуїції.
Після складання
§ Зателефонуйте батькам. Пам'ятайте, що вони хвилюються за вас.
§ Проаналізуйте ваші помилки, щоб не припуститися їх у майбутньому.
§ Відпочиньте у цей день, а вже з наступного починайте готуватися до державної підсумкової атестації з іншого навчального предмета.
§ Під час підготовки до державної підсумкової атестації з іншого предмета враховуйте вже набутий вами досвід.