Ключові компетентності Компоненти
1 Спілкування державною мовою (і рідною — у разі відмінності) Уміння: розуміти тексти природничого змісту;
використовувати вивчені природничо-наукові поняття в самостійних усних повідомленнях;
усно й письмово тлумачити природничі поняття, факти, закономірності;
поповнювати свій словниковий запас;
обмінюватись інформацією про свої результати виконання завдань і пояснювати їх;
обговорювати проблеми природничого змісту
Ставлення:уважне й неупереджене ставлення до думок і висловлювань інших;
пошанування українських вчених і відданості науці природодослідників;
усвідомлення значущості здобутків природознавства, ваги мови для подолання конфліктів і вирішення проблем у довкіллі;
2 Спілкування іноземними мовами. Уміння: описувати природу іноземною мовою
Ставлення: розуміння важливості використання іноземної мови у вирішенні проблем довкілля на міжнародному рівні;
усвідомлення того, що знання іноземних мов надає ширші можливості в пізнанні природи;
виявлення інтересу до досягнень природничих наук у різних країнах світу
3 Математична компетентність. Уміння:правильно оперувати математичними поняттями у процесі пізнання природи, під час використання природних і рукотворних об’єктів;
використовувати цифрові дані, математичні методи й моделі для вирішення проблем, виявлених у природі
Ставлення: усвідомлення значення математики у вивченні природи, вирішенні проблем довкілля
4
 
Основні компетентності у природничих науках і технологіях (опис подано в характеристиці предметної природничо-наукової компетентності)
5 Інформаційно-цифрова компетентність Уміння:здійснювати пошук зображень і текстів в Інтернеті за ключовими словами та зберігати результати пошуку;
обирати відповідні ілюстрації для відображення ходу й висновків спостереження із запропонованих вчителем та матеріалів, отриманих з мережі Інтернет;
створювати комп’ютерні презентації для оформлення результатів спостережень, дослідів
і проектів за наданим учителем зразком;

використовувати сучасні цифрові технології і пристрої для вивчення природних об’єктів і явищ, фіксації одержаних даних спостережень і дослідів
Ставлення:дотримання авторського права, етичних принципів поводження з інформацією;
усвідомлення необхідності екологічних методів і засобів утилізації цифрових пристроїв та використання їх
6 Уміння вчитися впродовж життя Уміння:розуміти роль освіти для окремої людини й суспільства в цілому;
ставити запитання щодо спостережуваних природних явищ і процесів та їхніх наслідків;
порівнювати об’єкти за декількома ознаками, самостійно класифікувати їх на групи за спільними ознаками;
встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між подіями та явищами;
аналізувати свій поступ у навчанні;
використовувати додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання;
виконувати завдання точно й вчасно;
оцінювати результати роботи однокласників (взаємооцінювання) і здійснювати самоконтроль
Ставлення:відкритість новому;
усвідомлення потреби в знаннях і вміннях, прагнення навчатися й отримувати інформацію;
виявлення інтересу до здобутків науки і техніки;
усвідомлення результатів своєї роботи й прагнення їх вдосконалити;
готовність розширювати світорозуміння
7 Ініціативність і підприємливість Уміння:планувати розв’язання задачі, аналізувати різні варіанти дій, щоб обрати з них найкращий для її вирішення, визначати необхідні ресурси;
виконувати проектні завдання і проекти, проявляти ініціативу, пропонувати свої ідеї щодо їх виконання і вдосконалення;
ризикувати у творчих завданнях, щоб перевірити власні ідеї, гіпотези;
грамотно презентувати власні ідеї;
порівнювати характеристики запланованого та отриманого результатів
Ставлення: ініціативність, активність і відповідальність під час прийняття рішень
8 Соціальна й громадянська компетентності Уміння: співпрацювати в групі задля досягнення спільної мети;
відстоювати свою позицію в дискусії, конструктивно спілкуватися, аналізувати свої та чужі помилки;
залучати інших людей до спільного визначення мети та її досягнення
Ставлення:розуміння цінності спільної діяльності й взаємодопомоги у вирішенні проблем; підбадьорювання учасників групи і надання їм допомоги у виконанні завдань;
доброзичливе і стримане ставлення до висловлювань інших;
оцінювання власних вчинків і вчинків інших відповідно до прийнятих суспільних норм, бажаних і небажаних наслідків дій
9 Обізнаність і самовираження у сфері культури Уміння:пояснювати культуру і традиції рідного краю щодо природи;
виявляти елементи природи в художніх творах в описувати їхню роль у мистецтві;
відображувати різноманітність навколишнього світу, людину в ньому засобами різних видів мистецтва;
виявляти в довкіллі та описувати об’єкти і явища природи, які мають культурне значення
Ставлення:усвідомлення того, що наука не має кордонів, науковими досягненнями послуговуються люди різних культур;
зацікавленість внеском природодослідників до культури людства;
оцінювання гармонії та краси природи, своїх можливостей у розумінні та естетичному перетворенні довкілля;
орієнтація на загальнолюдські цінності у власній поведінці та міжособистісних стосунках
10 Екологічна грамотність і здорове життя Уміння: прогнозувати  наслідки своєї поведінки в природі, при проведенні досліджень;
пояснювати значення соціальних проектів екологічного спрямування і брати в них участь;
обирати й використовувати матеріали, які не завдають шкоди природі й здоров’ю;
ранжувати об’єкти і явища природи з урахуванням доцільності, екологічності, користі іншим мешканцям і природним об'єктам Землі;
застосовувати природничі знання в повсякденному житті для забезпечення безпеки життєдіяльності, грамотного використання тіл, речовин, техніки, збереження довкілля і здоров’я;
дотримуватися правил безпечної та відповідальної поведінки у природному середовищі
Ставлення: спонукання інших до здорового способу життя й збереження природи;
усвідомлення власної відповідальності за збереження природи й здоров’я