Орієнтовні критерії постановки учнів
на внутрішкільний контроль
Якщо
учень систематично:
-
не
виконує норми навчальної, трудової та загальної дисципліни, встановлені
Правилами для учнів школи;
-
пропускає
уроки без поважних причин;
-
виявляє
несумлінність, безвідповідальне ставлення до навчання та суспільно корисної
праці;
-
не
виконує вимог учителів та батьків, вступає з ними в конфлікт;
-
не
поважає думку учнівського колективу, не приймає допомоги, хизується своїм
неробством;
-
здійснює
антигромадські, аморальні дії, які мають характер правопорушень;
-
вживає
алкоголь, палить;
-
має
схильність до вимагання грошей у школярів;
-
має
схильність до насильства над слабшими.
Схема вивчення особистості
важковиховуваних підлітків
1.
Загальні дані
про учня
2.
Фізичний
розвиток і стан здоров’я
3.
Умови
сімейного виховання
4.
Відомості про
навчальну діяльність
5.
Ставлення до
праці
6.
Соціальна
активність
7.
Участь у
гуртках і спортивних секціях
8.
Статус у
класному колективі
9.
Відомості про
друзів та найближче оточення
10.
Характерні порушення дисципліни, заходи
виховного впливу, що застосовувалися до учня
11.
Чи має навички
культури поведінки
12.
Особливості
мислення
13.
Найтиповіші психічні стани
14.
Інтереси, нахили, здібності
15.
Які моральні якості намагається в собі
виховувати
16.
Плани на майбутнє
17.
Особливості вольових якостей
18.
Як проводить вільний час
19.
Характер читацьких інтересів
20.
Коло друзів поза школою
21.
Ставлення до природи
22.
Найяскравіші риси характеру
23.
З якого класу характеризується як
важковиховуваний
24.
Які позитивні риси відзначалися раніше
25.
Які позитивні риси є в учня зараз
26. Які негативні риси і якості відзначалися раніше
27. Які негативні риси і якості є в учня зараз
Орієнтовна схема
психолого-педагогічної характеристики
важковиховуваного учня (учениці)
1.
Стан
здоров’я і розвиток учня.
1.1.Загальна оцінка стану здоров’я учня.
(за даними медичної картки)
1.2.Ознаки
підвищеної нервозності (відсутні; підвищена
втомлюваність, понижена працездатність; подавлений настрій; підвищена
збудливість; спалахи гніву; агресивне ставлення до однолітків, учителів;
уникнення контактів, спільних справ, схильність до руйнівних дій, садизм, інші
вияви).
1.3.Шкідливі
звички (палить, вживає спиртні
напої, вживає токсико - наркотичні
речовини; вказати епізодично чи систематично).
1.4.Перебуває на
диспансерному обліку і з приводу чого.
2.
Психологічна
атмосфера сім’ї (сприятлива,
несприятлива, вкрай несприятлива).
2.1.Дані про
батьків (освіта, професія, місце роботи).
2.2.Інші члени
сім’ї .
2.3.Тип
сім’ї (благонадійна, неблагонадійна:
педагогічно-некомпетентна/ морально
неблагонадійна / конфліктна).
2.4.Характеристика
взаємин батьків з дитиною (сімейний
диктат, гіперопіка, потурання, інше ).
2.5.Організація
режиму праці та відпочинку (які обов’язки
виконує в сім’ї, чи дотримується режиму дня, хто і якою мірою контролює
виконання домашніх завдань, як організовано дозвілля дитини).
3.
Особливості
навчальної діяльності
3.1.Успішність
учня.
3.2.Ставлення до
навчання (позитивне, нейтральне, байдуже,
негативне).
3.3.Інтелектуальні
можливості учня (високі, середні,
низькі).
3.4.Мотиви
навчання (пізнавальний інтерес до
предметів; усвідомлення необхідності навчальної діяльності; прагнення одержати
оцінку, схвалення дорослих; уникнення покарань, намагання утвердитися серед
однокласників тощо).
4.
Ставлення
до колективу класу.
4.1.Позиція
учня в класі
(лідер, прийнятий, відторгнений, ізольований).
4.2.Характер стосунків з однокласниками
(з ким частіше спілкується, дружить).
4.3.Взаємини
з іншими однокласниками
(ділові, виважені, рівноправні, дружні,
теплі, конфліктні, агресивні, байдужі, відчужені, ні з ким не спілкується).
4.4.Манера,
стиль спілкування з оточуючими
(домінантний стиль: упевнений у собі,
прагне нав'язати свою думку,
безапеляційно перебиває співрозмовника, але не дозволяє робити цього із
собою, майже ніколи не визнає своєї неправоти; недомінантний стиль:
сором'язливий, поступливий, легко визнає власні
помилки, потребує постійної підтримки в розмові; екстравертований
стиль: постійно націлений на спілкування, легко контактує, допитливий, відкритий, уважний до оточуючих; інтровертований
стиль: замкнутий, уникає контактів, надає перевагу діяльності, в розмові
небагатослівний).
4.5.Ставлення
до громадської думки
(активно-позитивне: намагається
виправити недоліки, врахувати зауваження; пасивно-позитивне: з
розумінням сприймає критику, погоджується з висловленими зауваженнями, але
недоліки не виправляє; байдуже: не реагує на критику, не змінює
поведінку; негативне: сперечається, не погоджується із зауваженнями).
5.
Ставлення
до фізичної праці
(позитивне: працелюбний, надає
перевагу фізичній праці, а не розумовій, має «золоті руки»; байдуже: не
розглядає фізичну працю як цікавий вид діяльності, не відмовляється від
трудових справ, але виконує абияк; негативне: лінивий, до трудових
доручень ставиться зневажливо).
5.1.Ставлення
до громадського майна (бережливе,
господарське, байдуже, демонстративно зневажливе, навмисно псує).
6.
Спрямованість
інтересів.
6.1.Проявляє
інтерес до діяльності (фізичної,
розумової, трудової, технічної, громадської, суспільно-політичної,
організаторської, художньої, спортивної).
6.2.В яких
гуртках, секціях, клубах працює.
6.3.Культурно-естетичний
світогляд (як часто відвідує театри,
виставки, музеї; які має читацькі інтереси: книг не читає, читає епізодично,
читає систематично, перевагу надає художньо оформленим молодіжним журналам;
скільки часу проводить біля телевізора: які передачі дивиться систематично, з
ким обговорює зміст телепередач).
7.
Особливості
нерегламентованого спілкування (скільки
часу проводить у дворі, коли ввечері повертається додому; з ким дружить, який
вплив вони мають; місце спілкування поза домом, постійне чи випадкове: кафе,
дискотеки, під'їзд; зміст спілкування поза домом: робота з технікою,
відвідування відеосалонів, гра на гітарі, прослуховування музичних творів,
розмови на різні теми, комп'ютерні ігри, безцільне проведення часу, випивки,
паління, азартні ігри).
8.
Самооцінка
особистості.
8.1.Рівень
самооцінювання
(адекватний: реально оцінює свої позитивні
та негативні риси, можливості і досягнення;
завищений: некритичний до себе, перебільшує
досягнення;
занижений: занадто самокритичний, недооцінює
свої можливості та якості).
8.2.Яких рис характеру хотів би набути?
9.
Особливості
поведінки
9.1.Позитивні
вчинки (як часто учень їх здійснює, можливі
мотиви їх здійснення)
9.2.Негативні
вчинки
(їх прояв: епізодично, систематично;
їх характер: грубість, бійки, пропуски
уроків, запізнення на уроки, порушення дисципліни в класі, відмова виконувати
вимоги, не працює на уроках).
9.3.Правопорушення
учня (крадіжки, побиття молодших і
слабших, вимагання грошей, жорстоке поводження з тваринами, прояв садистських
нахилів, хуліганство).
9.4.Ставлення
до своїх вчинків (байдуже, стурбоване, з
наміром виправдати, засуджує).
9.5.Як
сприймає педагогічний вплив (байдуже, з
вираженою протидією, намагається виконувати вимоги).
9.6.Чи перебуває
на обліку в правоохоронних органах.