Ключова компетентність Уміння і ставлення, формування яких можна забезпечити засобами предмета
1. Спілкування державною
(і рідною у разі відмінності) мовою
Уміння:розуміти україномовні тексти різних жанрів і стилів; – послуговуватися державною мовою в різноманітних життєвих ситуаціях;
застосовувати різноманітні комунікативні стратегії залежно від мети спілкування;
толерантно дискутувати, відстоювати власну думку.
Ставлення:поцінування краси і багатства української мови;
усвідомлення ролі української мови як ключового чинника творення нації і держави, самоствердження особистості;
відстоювання права спілкуватися українською мовою в різноманітних сферах життя суспільства
2. Спілкування іноземними мовами Уміння: порівнювати оригінальні художні тексти та їх україномовні переклади.
Ставлення: утвердження багатства української мови;
обстоювання можливості перекладу українською 8 мовою будь-якого тексту іноземної мови;
 розуміння ролі іноземної мови як засобу пізнання іншого світу, збагачення власного культурного досвіду
3. Математична компетентність Уміння: розвивати абстрактне мислення;
установлювати причиново-наслідкові зв’язки, виокремлювати головну та другорядну інформацію;
чітко формулювати визначення і будувати гіпотези;
перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (текст, графік, таблиця, схема).
Ставлення:прагнення висловлюватися точно, логічно та послідовно
4. Компетентності у природничих науках і технологіях Уміння: критично оцінювати результати людської діяльності в природному середовищі, відображені у творах літератури.
Ставлення:готовність до опанування новітніми технологіями; – оперативне реагування на технологічні зміни.
5. Інформаційно-цифрова компетентність Уміння:діяти за алгоритмом; – працювати в різних пошукових системах для отримання потрібної інформації;
розпізнавати маніпулятивні технології і протистояти їм;
грамотно і безпечно спілкуватися в мережі Інтернет.
Ставлення:прагнення дотримуватися етичних норм у віртуальному інформаційному просторі;
задоволення пізнавального інтересу в інформаційному середовищі;
критичне ставлення до медійної інформації
6. Уміння вчитися впродовж життя Уміння: визначати мету і цілі власної діяльності й розвитку, планувати й організовувати їх, здійснювати задумане, рефлексувати й оцінювати результат;
використовувати різноманітні стратегії навчання;
користуватися різними джерелами інформації;
знаходити, аналізувати, систематизувати й узагальнювати держану інформацію, перетворювати її з однієї знакової системи в іншу;
працювати в парі, групі;
читати, використовуючи різні види читання: ознайомлювальне, вибіркове, навчальне тощо;
постійно поповнювати власний словниковий запас;
застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети й ситуації спілкування.
Ставлення: – прагнення використовувати українську мову в різних життєвих ситуаціях;
готовність удосконалювати власне мовлення впродовж життя, розвивати мовну інтуїцію;
розуміння ролі читання для власного інтелектуального зростання.
7. Ініціативність і підприємливість Уміння:аналізувати життєву ситуацію з певної позиції;
презентувати власні ідеї та ініціативи чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби;
використовувати комунікативні стратегії для формулювання власних пропозицій, рішень і виявлення лідерських якостей.
Ставлення:готовність брати відповідальність за себе та інших;
розуміння ролі комунікативних умінь для успішної професійної кар’єри
8. Соціальна та громадянська компетентності Уміння:толерантно відстоювати власну позицію в дискусії;
розрізняти маніпулятивні технології і протистояти їм;
аргументовано й грамотно висловлювати власну думку щодо суспільно-політичних питань;
уникати дискримінації інших у процесі спілкування;
критично оцінювати тексти соціально-політичного змісту.
Ставлення: повага до різних поглядів, ідей, вірувань;
здатність співчувати, довіряти й викликати довіру;
поцінування людської гідності; – повага до закону та правових норм;
утвердження права кожного на власну думку.
9. Обізнаність та самовираження у сфері культури Уміння: – зіставляти специфіку розкриття певної теми (образу) в різних видах мистецтва;
ідентифікувати себе як представника певної культури;
визначати роль і місце української культури в загальноєвропейському і світовому контекстах;
читати літературні твори, використовувати досвід взаємодії з творами мистецтва в життєвих ситуаціях;
створювати тексти, висловлюючи власні ідеї, спираючись на досвід і почуття та використовуючи відповідні зображувально-виражальні засоби.
Ставлення: поцінування набутків інших культур, зацікавлення ними;
відкритість до міжкультурної комунікації;
потреба читання літературних творів для естетичної насолоди та рефлексії над прочитаним.
10. Екологічна грамотність і здорове життя Уміння:ілюструвати екологічні проблеми прикладами з художніх творів;
бережливо ставитися до природи як важливого чинника реалізації особистості;
розуміти переваги здорового способу життя.
Ставлення: усвідомлення людини як частини природи, незворотності покарання за зло, причинене довкіллю;
аналіз літературних текстів (епізодів) екологічного спрямування, усні / письмові презентації в рамках дослідницьких проектів;
готовність зберігати природні ресурси для сьогодення та майбутнього .