Ключові компетентності Компоненти
1 Спілкування державною мовою Уміння: використовувати українську мову як державну для духовного, культурного й національного самовияву;
володіти всіма видами мовленнєвої діяльності;
усно й письмово тлумачити поняття, факти;
висловлювати думки, почуття, погляди; оцінювати й осмислювати ситуацію спілкування;
реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ (у школі, громадських місцях, удома, на дозвіллі);
здійснювати адекватний змістові й умовам спілкування добір мовно-виражальних засобів; володіти засобами української мови — її стилями, типами, жанрами;
правильно вимовляти й писати слова, творити їх граматичні форми;
конструювати речення й тексти; дотримувати норм етикету під час спілкування.
Ставлення: поцінування української мови як державної;
усвідомлення її як державотворчого чинника та чинника національної ідентичності;
свідоме послуговування українською мовою в усіх царинах життя;
захоплення красою, естетичною довершеністю, багатством виражальних засобів української мови; сприйняття спілкування як цінності;
усвідомлення значення ефективного спілкування;
ціннісне ставлення до співрозмовників;
у виборі рішень керування системою цінностей, схвалених суспільством.
Навчальні ресурси: текстоцентризм, діалог, дискусія, проект щодо ролі державної рідної мови.
2 Спілкування іноземними мовами
 
Уміння: виявляти в текстах запозичення з інших мов; пояснювати лексичне значення, правопис та особливості вживання слів іншомовного походження;
обговорювати прочитані або прослухані мовою оригіналу та в перекладі українською фольклорні та літературні твори.
Ставлення: розуміння ролі іноземної мови як засобу пізнання іншого світу та збагачення власного культурного досвіду;
розуміння потреби популяризувати Україну у світі засобами іноземних мов; готовність до міжкультурного діалогу, відкритість до пізнання різних культур.
Навчальні ресурси: перекладні словники, тексти українськомовних перекладів літературних творів та оригінали.
3 Математична компетентність
 
Уміння:оперувати абстрактними поняттями;
виокремлювати головну й другорядну інформацію; установлювати причинно-наслідкові зв’язки;
чітко формулювати визначення та будувати гіпотези;
формулювати тезу й добирати аргументи; перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (схему, таблицю, діаграму);
доцільно й правильно використовувати в мовленні числівники.
Ставлення: прагнення висловлюватися точно, логічно, послідовно; бережливе ставлення до часу.
Навчальні ресурси:тексти, що містятьроздум; текст виступу, у якому наявна гіпотеза та її обґрунтування; тексти, у яких наявні таблиці, схеми, діаграми тощо.
4 Компетентності
в природничих науках
і технологіях




 
Уміння: швидко й ефективно шукати інформацію про довкілля, використовувати різні види читання для здобуття нових знань;
критично оцінювати відображені в наукових, художніх і публіцистичних текстах результати людської діяльності в природному середовищі;
змістовно, логічно, послідовно, точно описувати процес власної діяльності; спостерігати, аналізувати, проводити мовні експерименти;
словесно оформлювати результати досліджень; визначати роль природи в житті людини; використовувати сучасні технології.
Ставлення: сприйняття природи як цінності;
готовність захищати довкілля, зберігати природні ресурси для сьогодення та майбутніх поколінь;
готовність до опанування новітніх технологій.
Навчальні ресурси:науково-пізнавальні й навчальні тексти природничого та технологічного змісту; аналіз текстів (фрагментів) природничо-екологічного змісту, опис експерименту, усні / письмові презентації в рамках дослідницьких проектів.
5 Інформаційно-цифрова компетентність
 
Уміння: діяти за алгоритмом, зокрема здійснювати пошукову діяльність  та аналіз мовних явищ; створювати інструкцію та діяти за інструкцією; складати план тексту;
впевнено й водночас критично застосовувати інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією з навчальною метою та в приватному спілкуванні;
грамотно й безпечно комунікувати в інформаційному просторі;
розпізнавати маніпулятивні технології та протистояти їм;розвивати медійну грамотність;
переводити навчальну інформацію в інший формат.
Ставлення: задоволення пізнавального інтересу;
прагнення до гармонійного спілкування у віртуальному інформаційному просторі, критичне сприйняття інформації, поданої в ЗМІ; прагнення додержувати правил роботи з інформацією (дотримання авторського права тощо).
Навчальні ресурси:дописи в соціальних мережах і коментарі до них;інструментальні тексти (алгоритми дій, інструкції тощо);
план тексту;
медійні тексти.
6 Уміння вчитися впродовж життя

 
Уміння:визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення; планувати й організовувати власну навчальну діяльність; читати, використовуючи різні види читання (ознайомлювальне, вибіркове, вивчальне та ін.); постійно поповнювати власний словниковий запас;
користуватися різними джерелами довідкової інформації (словниками, енциклопедіями, онлайн-ресурсами); здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію;
застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети та ситуації спілкування.
Ставлення:сприйняття освіти, навчальних досягнень, зокрема у вивченні мови, як цінностей, готовність удосконалювати знання мови і власне мовлення впродовж життя, розвивати мовне чуття;
розуміння ролі читання для власного розвитку;
усвідомлення потреби вчитися з метою самовдосконалення й самореалізації.
Навчальні ресурси:довідкова література, зокрема пошукові системи; електронні мережеві бібліотеки; інструкції з ефективного самонавчання.
7 Соціальні та громадянські компетентності
 
Уміння: аргументовано і грамотно висловлювати власну громадянську позицію в суспільно-політичних питаннях; співпрацювати з іншими на результат, запобігати конфліктам і розв’язувати їх, досягати розумних компромісів.
Ставлення:сприйняття людської гідності як найвищої цінності;
повага до законів України, зокрема до норм українського мовного законодавства;
повага до правових норм;
усвідомлення необхідності конструктивної участі у громадському житті.
Навчальні ресурси:тексти соціально-політичного змісту;
інтерактивні технології навчання.
8 Підприємливість
 
Уміння:презентувати власні ідеї та ініціативи зрозуміло, грамотно, використовуючи доцільні виражальні мовні засоби;
використовувати ефективні комунікативні стратегії для формулювання власних пропозицій;
самоорганізовуватися; оцінювати економічні ініціативи та економічну діяльність.
Ставлення:готовність брати на себе відповідальність; розуміння ролі комунікативних умінь для успішної професійної кар’єри.
Навчальні ресурси:тексти, які містять моделі ініціативності;
ділові папери (план роботи, звіт, резюме, заява тощо), самопрезентація, зразки реклами.
9 Загальнокультурна грамотність
 
Уміння:використовувати українську мову для духовного й культурного самовиявлення;
дотримуватися норм української літературної мови та мовленнєвого етикету;використовувати досвід взаємодії з творами мистецтва в життєвих ситуаціях;
створювати тексти, виражаючи власні ідеї, досвід і почуття та використовуючи художні засоби;
добирати літературу для читання з метою одержання насолоди та користі від прочитаного.
Ставлення: сприйняття літературного твору як засобу збагачення особистого емоційно-чуттєвого досвіду, отримання естетичного задоволення від творів мистецтва; зацікавленість світовими культурними набутками, повага до розмаїття культурного вираження різних народів.
Навчальні ресурси: твори мистецтва; тексти, що містять описи творів мистецтва; дослідницькі проекти.
10 Екологічна грамотність
і здорове життя
Уміння:дотримуватися здорового способу життя; враховувати вплив слова на психічне здоров’я людини; відповідально використовувати мовні виражальні засоби;
застосовувати комунікативні стратегії для протистояння деструктивним та маніпулятивним впливам, що є загрозою здоровому способу життя;
виявляти толерантність до різних поглядів, співчувати;
конструктивно спілкуватися в різних соціальних середовищах, досягнення соціальної захищеності, сімейного щастя тощо;
бережливо ставитися до природи.
Ставлення: сприймання здоров’я як загальнолюдської цінності; бажання дотримуватися здорового способу життя; усвідомлення значення навколишнього середовища для життя і здоров’я людини; готовність зберігати природні ресурси.
Навчальні ресурси:тексти, які сприяють гармонізації психоемоційного стану;
художні твори, які містять моделі досягнення соціальної захищеності, кар’єрного зростання.