|
Ключові компетентності |
Компоненти |
1 |
Спілкування державною (і рідною — у разі відмінності) мовою |
Уміння:сприймати, розуміти інформацію державною мовою;
- усно й письмово тлумачити поняття, факти, висловлювати думки, почуття, погляди.
Ставлення:поцінування української мови як державної – чинника національної ідентичності;
- готовність активно послуговуватися українською мовою в усіх царинах життя.
Навчальні ресурси:
- текстоцентризм;
- дискусія, дебати, діалог
|
2 |
Спілкування іноземними мовами |
Уміння: читати тексти іноземною мовою за умови вивчення відповідної іноземної мови в школі;
- зіставляти оригінальні тексти з українськими художніми перекладами.
Ставлення: усвідомлення багатства рідної мови;
- готовність до міжкультурного діалогу, відкритість до пізнання різних культур.
Навчальні ресурси:зіставлення текстів українських перекладів літературних творів та оригіналів |
3 |
Математична компетентність |
Уміння: розвивати абстрактне мислення;
- установлювати причиново-наслідкові зв’язки, виокремлювати головну та другорядну інформацію;
- чітко формулювати визначення і будувати гіпотези;
- перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (текст, графік, таблиця, схема).
Ставлення:прагнення висловлюватися точно, логічно та послідовно.
Навчальні ресурси:роздум (визначення тези, добір аргументів, наведення прикладів, формулювання висновків), висунення гіпотези та її обґрунтування;
- тексти, в яких наявні графіки, таблиці, схеми тощо
|
4 |
Основні компетентності у природничих науках і технологіях |
Уміння: швидко й ефективно шукати інформацію, використовувати різні види читання для здобуття нових знань;
- здійснювати пошукову діяльність, словесно оформлювати результати досліджень;
- критично оцінювати результати людської діяльності в природному середовищі, відображені у творах літератури
Ставлення:готовність до опанування новітніх технологій;
- оперативне реагування на технологічні зміни.
Навчальні ресурси:інноваційні технології навчання (інтерактивні, інформаційно-комунікаційні) |
5 |
Інформаційно-цифрова компетентність |
Уміння:діяти за алгоритмом, складати план тексту;
- використовувати Інтернет-ресурси для отримання нових знань.
Ставлення:задоволення пізнавального інтересу в інформаційному середовищі;
- прагнення дотримуватися етичних норм у віртуальному інформаційному просторі;
- критичне ставлення до медійної інформації.
Навчальні ресурси:дописи в соціальних мережах і коментарі до них;
- інструментальні тексти (алгоритми, інструкції тощо);
- складання плану;
- аналіз медіатекстів (виявлення маніпулятивних технологій)
|
6 |
Уміння вчитися впродовж життя |
Уміння:визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення;
- планувати й організовувати власну навчальну діяльність;
- читати, використовуючи різні види читання: ознайомлювальне, вибіркове, навчальне тощо;
- постійно поповнювати власний словниковий запас;
- користуватися різними джерелами довідкової інформації (словники, енциклопедії, онлайн-ресурси тощо);
- здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію;
- застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети і ситуації спілкування.
Ставлення:прагнення використовувати українську мову в різних життєвих ситуаціях;
- готовність удосконалювати власне мовлення впродовж життя, розвивати мовну інтуїцію;
- розуміння ролі читання для власного інтелектуального зростання.
Навчальні ресурси:інструкції з ефективного самонавчання;
- довідкова література, зокрема пошукові системи;
- електронні мережеві бібліотеки
|
7 |
Ініціативність і підприємливість |
Уміння:презентувати власні ідеї та ініціативи чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби;
- застосовувати комунікативні стратегії для формулювання власних пропозицій, рішень і виявлення лідерських якостей.
Ставлення:готовність брати відповідальність за себе та інших;
- розуміння ролі комунікативних умінь для успішної професійної кар’єри.
Навчальні ресурси:тексти офіційно-ділового стилю (резюме, доручення тощо), самопрезентація, зразки реклами, літературні твори, які містять моделі ініціативності |
8 |
Соціальна та громадянська компетентності |
Уміння:аргументовано і грамотно висловлювати власну думку щодо суспільно-політичних питань;
- уникати дискримінації інших під час спілкування;
- критично оцінювати тексти соціально-політичного змісту.
Ставлення:поцінування людської гідності;
- повага до закону та правових норм, зокрема до норм українського мовного законодавства;
- утвердження права кожного на власну думку.
Навчальні ресурси:інтерактивні технології навчання;
- художні твори, які містять моделі демократичного державного устрою
|
9 |
Обізнаність та самовираження у сфері культури |
Уміння:використовувати українську мову як державну для духовного, культурного й національного самовияву;
- дотримуватися норм української літературної мови та мовленнєвого етикету, що є виявом загальної культури людини;
- читати літературні твори, використовувати досвід взаємодії з творами мистецтва в життєвих ситуаціях;
- створювати тексти, висловлюючи власні ідеї, спираючись на досвід і почуття та використовуючи відповідні зображально-виражальні засоби.
Ставлення:потреба читання літературних творів для естетичної насолоди та рефлексії над прочитаним;
- відкритість до міжкультурної комунікації;
- зацікавленість світовими культурними набутками.
Навчальні ресурси:твори різних видів мистецтва;
|
10 |
Екологічна грамотність і здорове життя |
Уміння:не завдавати шкоди довкіллю в ході власної діяльності;
- сприймати довкілля як життєдайне середовище;
- бережливо ставитися до природи як важливого чинника реалізації особистості;
- розуміти переваги здорового способу життя.
Ставлення:готовність зберігати природні ресурси для сьогодення та майбутнього;
- набуття знань про цілісну наукову картину світу для суспільно-технологічного поступу.
Навчальні ресурси:аналіз літературних текстів (епізодів) екологічного спрямування, усні / письмові презентації в рамках дослідницьких проектів |