Враховуючи інтегрований характер компетентності, у процесі реалізації   освітньої програми   рекомендується використовувати внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки, які сприяють цілісності результатів початкової освіти та переносу умінь у нові ситуації.
         Вимоги до дітей, які розпочинають навчання у початковій школі, мають враховувати досягнення попереднього етапу їхнього розвитку.
         Розподіл навчальних годин за темами, розділами, вибір форм і методів навчання вчитель визначає самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у програмі. 
Цілі та задачі освітнього процесу
навчально-виховного комплексу ІІ ступеня
         Освітній процес   ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного і діяльнісного підходів, що реалізовані в освітніх галузях і відображені в результативних складових змісту базової   середньої освіти.
При цьому особистісно зорієнтований підхід до навчання забезпечує розвиток академічних, соціокультурних, соціально-психологічних та інших здібностей учнів. Компетентнісний підхід сприяє формуванню ключових і предметних компетентностей.
         До ключових компетентностей належить уміння вчитися, спілкуватися державною, рідною та іноземними мовами, математична і базові компетентності в галузі природознавства і техніки, інформаційно-комунікаційна, соціальна, громадянська, загальнокультурна, підприємницька і здоров’язбережувальна компетентності, а до предметних (галузевих) — комунікативна, літературна, мистецька, міжпредметна естетична, природничо-наукова і математична, проектно-технологічна та інформаційно-комунікаційна, суспільствознавча, історична і здоров’язбережувальна компетентності.
         Діяльнісний підхід спрямований на розвиток умінь і навичок здобувача освіти, застосування здобутих знань у практичних ситуаціях, пошук шляхів інтеграції до соціокультурного та природного середовища, на можливості освітнього середовища, сприятливого для задоволення фізичних, соціокультурних і пізнавальних потреб здобувачів освіти.
         Предметні (галузеві) компетентності стосуються змісту конкретної освітньої галузі чи предмета, і для їх опису використовуються такі ключові поняття: «знає і розуміє», «уміє і застосовує», «виявляє ставлення і оцінює» тощо.
Перелік освітніх галузей:
Мови і літератури
Суспільствознавство
Мистецтво
Математика
Природознавство
Технології
Здоров’я і фізична культура
Логічна послідовність вивчення предметів розкривається у відповідних навчальних програмах.
         Зміст освітніх галузей, їх складові, державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів відповідають завданням основної     школи у їх послідовному взаємозв’язку. Зміст кожної освітньої галузі структурується та реалізується за навчальними предметами і курсами, програми яких затверджує МОН.  
         Протягом навчання в основній школі здобувачі освіти здобувають базову загальну середню освіту, що разом із початковою є основою загальноосвітньої підготовки, формує в них готовність до вибору професії і реалізації шляхів подальшої освіти. Зміст освіти в основній школі для всіх здобувачів освіти єдиний.
         Збереження здоров’я дітей належить до головних завдань навчально-виховного комплексу. Тому формування навичок здорового способу життя та безпечної поведінки здійснюється не лише в рамках предметів «Фізична культура» та «Основи здоров'я», а інтегрується у змісті всіх предметів інваріантної та варіативної складових навчальних планів.
         Змістове наповнення предмета «Фізична культура» вчитель формує самостійно з варіативних модулів відповідно до статево-вікових особливостей здобувачів освіти, їх інтересів, матеріально-технічної бази. 
       Такі ключові компетентності, як уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська компетентності можуть формуватися відразу засобами усіх предметів. Виокремлення в навчальних програмах таких наскрізних ліній ключових компетентностей як «Екологічна безпека й сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність» спрямоване на формування в здобувачів освіти здатності застосовувати знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях. Наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, окремих предметів та предметних циклів; їх необхідно враховувати при формуванні шкільного середовища. Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в здобувачів освіти уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях.
Розділ 4. Навчальний план та його обґрунтування.
         Навчальний план Каленського навчально-виховного комплексу «середня загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад» Коростенської районної ради Житомирської області   на 2020/2021 навчальний рік складений відповідно до ст.. 53 Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту»,  «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення»,   Концепції Нової української школи (схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року»),  від 21.02.2018 № 87 «Про затвердження Державного стандарту початкової  освіти», від 23.11.2011 № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти», наказу МОН України від 20.04.18 № 407 «Про затвердження типової навчальної програми закладів загальної середньої освіти І ступеня», наказу МОН України від 20.04.18 № 405 «Про затвердження типової навчальної програми закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня»,   листа Інституту інноваційних технологій і змісту освіти № 1.4/18-3082 від 26.07.2010 «Про організовану і самостійну діяльність дітей у дошкільному навчальному закладі» та Статуту Каленського НВК.
      За Статутом тип освітнього закладу: навчально-виховний комплекс; структура освітнього закладу:   заклад дошкільної освіти та середня загальноосвітня школа  І-ІІ  ступенів.
    У 2020/2021 навчальному році в Каленському НВК   функціонуватиме одна різновікова група ЗДО, у якій виховуватимуться 7 вихованців віком від 3-х до 6 (7)-ми років та 5 класів,  у яких навчатиметься 33 учні.
      Навчальний план складений для:
  • закладу дошкільної освіти – відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 20.04.2015 № 446 «Про гранично допустиме навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності» за освітньою програмою для дітей від 2 до 7 років «Українське дошкілля», рекомендованою листом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 09.12.2011 № 1/11-11601;
  • для 1-2 класів - за  навчальним планом закладів загальної середньої освіти І ступеня (початкова освіта), затвердженим наказом Міністерства освіти і науки  України від 08.10.2019 № 1272 (додаток 1),  
  • для  4  класу – за навчальним планом закладів загальної середньої освіти І ступеня (початкова освіта), затвердженим наказом Міністерства освіти і науки  України від 20.04.2018 № 407 (додаток 2),  
  • для 5-9-х класів - за навчальним планом закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня (базова середня освіта),  затвердженим наказом Міністерства освіти і науки  України від 20.04.2018 № 405 (додатки 3-9)
      Навчальний план містить перелік освітніх програм інваріантної та варіативної складової (додаток 10).
       Мова навчання – українська.
    Реалізація Базового компонента дошкільної освіти передбачає впровадження інваріантної та варіативної частин навчального плану. У 2020/2021 навчальному році зміст інваріантної складової навчального плану дошкільного відділення реалізовується через комплексну освітню програму для дітей від 2 до 7 років «Українське дошкілля».
    У дошкільному відділенні заняття, які потребують підвищеної пізнавальної активності, проводяться переважно в першу половину дня та у дні з високою працездатністю (вівторок, середа), поєднуються та чергуються із заняттями з музичного виховання та фізкультури. У середині та наприкінці занять, що потребують високого інтелектуального напруження чи статичної пози дітей, проводяться фізкультурні хвилинки.
   Інваріантна складова навчального плану  закладу дошкільної освіти містить орієнтовні види діяльності за освітніми лініями:
  • «Ознайомлення із соціумом»;
  • «Ознайомлення з природним довкіллям»;
  • «Художньо-продуктивна діяльність»:
  • «Сенсорний розвиток»;
  • «Логіко-математичний розвиток»;
  • «Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування»;
  • «Здоров’я та фізичний розвиток».
   Оскільки у закладі організована одна різновікова група, тривалість навчальних занять диференціюється, орієнтуючись на вік кожної дитини.
   Тривалість одного заняття з дітьми:
  • 4-го року життя – не більше 15 хвилин;
  • 5-го року життя – 20 хвилин;
  • 6-го року життя – 25 хвилин.
    Тривалість перерв між заняттями становить не менше 10 хвилин. 
      З метою скорочення організованих форм навчальної діяльності (занять) запроваджено блочно-тематичну організацію освітнього процесу на засадах інтеграції, яка істотно знижує навчальне навантаження на дітей.
      З метою реалізації Державного стандарту освіти у 2020/2021 навчальному році передбачено викладання навчальних предметів інваріантної складової навчального плану загальноосвітньої школи І-ІІ  ступенів у повному обсязі годин, що передбачені Типовими освітніми програмами   та варіативної складової   навчального плану.
 Навчальний план закладу включає інваріантну складову, сформовану на державному рівні, та варіативну складову, в якій передбачено вивчення  української мови в 1-4  класах (по одній годині на тиждень), в 5, 6  класах (по  0.5 години на тиждень).
У 3-4 класах   для розвитку творчих здібностей здобувачів освіти, впровадження наукової та дослідницької роботи здобувачів освіти введено індивідуальні та групові розвивальні заняття з базових предметів.
Години фізичної культури в 1-9 класах не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів (накази Міністерства освіти і науки України від 29.11.2005 № 682 та від 05.02.2009 № 66).
Години інваріантної та варіативної складових, що не мають повної кількості годин (0,5; 1,5; 2,5; 3,5), а саме:   українська мова, історія України,    географія,       практикум з правопису, фізика    викладатимуться  протягом року через тиждень.
Курси за вибором та факультативи викладаються за державними та авторськими програмами, затвердженими управлінням освіти і науки Житомирської обласної держадміністрації (додаток 11).
         У початковій школі:
українська мова у  4 класі буде викладатися   4 години на тиждень у першому семестрі та 3 години на тиждень у другому семестрі, відповідно до вимог програми; літературне читання у  4 класі буде викладатися по 3 години на тиждень у першому семестрі та 4 години на тиждень у другому семестрі, відповідно до вимог програми.  
        Відповідно до Положення про про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України   12 січня 2016 року N 8(у редакції наказу Міністерства освіти і науки Українивід 10 липня 2019 року N 955) зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02 серпня 2019 р. за N 852/33823, за заявами батьків навчання для здобувачів освіти 5 класу (4 чол.) та здобувачів освіти 8 класу (2 чол.) буде організовано за індивідуальною форою навчання педагогічний патронаж.
      Навчальний рік у закладі дошкільної освіти починається 1 вересня 2020 року і закінчується 31 травня 2021 року, літній оздоровчий період, під час якого освітня робота формується відповідно до вимог чинного законодавства, триває з 1 червня по 31 серпня 2021 року. Упродовж  навчального року будуть проводитись канікули (загальна тривалість 115 днів), під час яких заняття з вихованцями не проводяться, орієнтовно:
  • літні з 1 червня до 30 серпня (90 календарних днів);
  • осінні з 26 жовтня до 1 листопада (6 календарних днів);
  • зимові з 29 грудня до 11 січня (14 календарних днів);
  • весняні з 22 березня до 28 березня (5 календарних днів).
   У період канікул  з дітьми проводиться фізкультурно-оздоровча і художньо-естетична робота.
     У дошкільному відділенні встановлено 5-денний навчальний тиждень з 4-годинним перебуванням дітей з 8.00 до 12.00.
     Відповідно до   Закону України «Про повну загальну середню освіту» у загальноосвітній школі І-ІІ  ступенів 2020/2021 навчальний рік розпочинається 1 вересня святом - День знань - і закінчується проведенням державної підсумкової атестації випускників початкової і основної    школи не пізніше 1 липня 2021 року.
      Навчальні заняття у загальноосвітній школі І-ІІ  ступенів організовуються за семестровою системою:
І семестр – з  01.09.2019   по  30.12.2020
ІІ семестр – з 12.01.2021  по 02.06.2021
   Впродовж навчального року для здобувачів освіти проводяться канікули:
  • осінні – з 24 жовтня  по  1 листопада
  • зимові – з 31 грудня  по  11 січня
  • весняні – з 21 березня  по  28 березня
       Вручення документів про базову загальну середню освіту здійснити після складання державної підсумкової атестації 14 червня 2021 року. 
     Навчальні екскурсії та навчальна практика здобувачів освіти організовується відповідно до вимог інструктивного листа Міністерства освіти і науки України від 06.02.2008 № 1/9-61 «Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу під час проведення навчальних екскурсій та навчальної практики учнів загальноосвітніх навчальних закладів». Для здобувачів освіти початкових класів організовуються навчальні екскурсії (4 дні тривалістю не більше 3 академічних годин на день). Для здобувачів освіти 5-8 класів навчальна практика та екскурсії проводяться протягом 10 днів:
  • 5-6 класів - 3 академічні години на день;
  • 7-8 класів – 4 академічні години на день;
      
1 2 3 4